Internet knjizara interliber.com
Ponedjeljak, 28.7.2014
Danas je u ponudi 16246 knjiga.
   Read in English Lista za kupovinu Pomoc

E-sejistik@



Markiz de Sade (1740-1814)

COITO ERGO SUM!


Zivot i djelo Markiza de Sadea puni su kontradikcija. Njegovo ime postalo je simbol zlocudnosti, no spisak njegovih stvarnih zlocina ne sadrzi nijedno ubistvo. Drazi su mu bili blasfemija, sodomija, mucenje te incest (istina tek sa sister in law) sto su po nekima strasniji od ubistva. I kao pisac imao je ponesto kafkinsku sudbinu: njegovo najvaznije djelo 120 dana Sodome publicirano je tek nakon njegove smrti, ostala vaznija djela kao Justine, Juliette te Filozofija u budoaru objavljena su anonimno. Iz njegove titule vidljivo je kako je u predrevolucionarnoj Francuskoj bio aristokrata, no nakon revolucije bio je tek obican gradjanin. Skoro trideset godina proveo je po zatvorima i ludnicama. Njegovo je djelo ponesto paradigmaticno za turbulentno vrijeme u kojem je zivio. Isto tako, Markiz je bio pripremljen od strane svojih prethodnika, poput Newtona stajao je na ramenima giganata.

Markiz de Sade rodjen je drugog juna 1740. godine, a krsten je kao Donatien Alphonse Francois. Otac mu je bio diplomata klasno i seksualno liberalan: spavao je jednako sa raspusnim plemkinjama kao i s djecacima ulicarima. Majka je bila iz aristokratske no siromasne porodice: tiha i povucena osoba. Vec sa sest godina de Sadea ce povjeriti rodjaku sveceniku - ocu Jacques Francoisu. Ne treba pomisliti da je ovdje mladi Sade zivio u cednijoj atmosferi. Svecenik je, naime, u isto vrijeme odrzavao odnose sa cetiri zene: dvije su bile majka i kcerka koje je smjestio u svoju kucu, zatim sa sluzavkom Marie kojoj je fiktivno udesio brak s nekim lokalnim mladicem, te naposlijetku sa poznatom prostitutkom iz obliznjeg grada Bonnieux. Frojdovsko-psiholoske teorije o ranom djetinjstvu kao kljucnom periodu formiranja licnosti u slucaju de Sadea imaju zavidnu potporu. Kao desetogodisnjak Sade se vraca u Pariz na skolovanje, no buduci los ucenik sa petnaest godina pridruzit ce se kraljevskoj konjici gdje ce sluziti do svoje dvadeset druge godine i dogurati do cina kapetana. Nota izdana povodom njegovog napustanje konjice opisuje ga kao poremecenog, no ekstremno hrabrog. Eksplicitno koristenje pridjeva poremecen ukazuje ustvari na nedisciplinirano ponasanje, stalne posjete bordelima te ogromne kockarske dugove.

Po povratku u gradjanski zivot Sade je ozenio Renee-Pelagie, kcerku pariskog sudije. No vec pet mjeseci nakon vjencanja zbiva se prvi perverzni vrhunac njegova zivota, cuvena afera Jeanne Testard. Markiz je naime unajmio dvadesetogodisnju prostitutku Jeanne Testard te joj je rekao kako je dokazao da Bog ne postoji. Opisao joj je kako je masturbirao u kalez, najgorim izrazima vrijedjao Boga i Gospu, te kako je u vaginu zene stavio dvije hostije da bi tokom penetracije govorio: Ako si Bog odbrani se. Nakon tog predavanja odveo je prostitutku u sobu punu brojnih biceva, gravira s krscanskim temama te opscenih publikacija. Tu joj je citao bezboznu blasfemicnu poeziju te od nje trazio da ga bicuje sa cat-o'-nine-tails (doslovce macka sa devet repova, a ustvari pomorsko-historijski izraz za bic sa devet trakova sa siljcima na kraju) prije nego je sodomizira. Jeanne Testard je odbila ove ljubazne ponude i prijavila ga policiji. Ovaj put De Sade je izbjegao kaznu, no stekao je notornu reputaciju. Nekoliko godina nakon ovog incidenta na uskrsnje jutro 1768. godine Sade ce na ulici sresti sredovjecnu prosjakinju Rose Keller i ponuditi joj da radi za njega kao sluzavka. Tek sto ju je doveo u kucu gurnuo je u zamracenu sobu, skinuo je, vezao za krevet i nemilosrdno bicevao. Nakon toga joj je nozem nacinio rane na ledjima da bi u te rane kapao vosak. Po rijecima nesretne prosjakinje tokom tog grozomornog rituala dozivio je orgazam te je podvriskivao veoma glasno i veoma strasno. Na kraju je nesretnica ipak uspjela pobjeci te ponovo prijaviti Markiza policiji. Ovaj put Sade ce odlezati sedam mjeseci te tako zapoceti zavidnu karijeru zatocenistva (od 74 godine zivota oko 27 provest ce zatvoren). Blagost kazne moze zahvaliti svojoj punici koja mu je pomogla i kad je ostao nekaznjen u aferi Testard. U vrijeme ovih zlocina supruga mu radja prvog sina, a nekoliko godina kasnije dobit ce najprije jos jednog sina te kcerku. 1772. godine Sade i njegov osobni sobar Latour unajmili su cetiri prostitutke, odveli ih u mali stan te priredili orgiju s bicevanjem po "liga sistemu" (svako sa svakim). Zeleci postici afrodizijacki efekat Sade je prostitutkama u jelo stavio Spansku musicu, no ovima je zbog prevelike doze izazvana tek mucnina zbog koje su pomislile da su otrovane. U bijegu od policije Sade bjezi u Italiju sa sobarom i Anom, sestrom svoje zene, koja je, dok je Sade nije zaveo, zivjela u strogoj religioznoj komuni. Markiz je u odsustvu osudjen na smrt. Njegova punica, raniji saveznik i zastitnik, sada je zbog njegovog zavodjenja njezine druge cedne kceri postala Markizova nocna mora. Nakon sto je povucena smrtna kazna Markiz ce se vratiti kuci, u svoj zamak u Provansi, odlezati pet mjeseci da bi nakon toga u dva navrata u razmaku od godinu i pol u svom zamku organizirao za sebe prave hareme. Unajmljivao je poslugu od djevojcica i djecaka starih petnaestak godina koristeci ih u svrhe koje citatelj moze naslutiti. Otac jedne od sluzavki pokusat ce 1777. ubiti Markiza i on ce nakon toga pobjeci u Paris. Tamo ce odmah biti uhapsen te ce narednih trinaest godina provesti u zatocenistvu.

Zatocen u Bastilji Sade je odlucio da iskoristi vrijeme u svrhu zadovoljavanja svoje davnasnje literarne ambicije. Jos od rane mladosti bio je opcaran pozoristem i nadao se karijeri velikog dramskog pisca. Imao je izuzetno sitan rukopis te je pisuci 120 dana Sodome uspjesno krio rukopis u celiji. Po vlastitom svjedocenju svakodnevno se samozadovoljavao po nekoliko puta ujutro i uvece. U julu 1789. nekoliko dana pred revoluciju prebacen je iz Bastilje u ludnicu. Nije mogao ponijeti rukopis 120 dana Sodome koji je 14. jula prilikom osvajanja Bastilje nestao da bi bio pronadjen i objavljen tek 115 godina kasnije. Sade ce napokon biti oslobodjen u aprilu 1790. Bio je to drugi Sade - izisao je iz zatvora debeo, celav, impotentan i napusten od zene. Takodje je od Markiza postao tek obican gradjanin Pisuci pamflete u potporu revoluciji stekao je povjerenje vlade te cak postao i nekakav nizi funkcioner. U to vrijeme objavio je Justineu ili nevolje vrline. No vec u decembru 1793. sreca mu okrece ledja. Revolucionarni rezim ga hapsi i osudjuje na smrt. Izvrsenje je zakazano za 26. juli 1794. Zahvaljujuci mitu i birokratskom haosu pogubljenje je odgodjeno, no 28. jula bez sudjenja su smaknuti vodje revolucije Robespierre i Saint-Just pa je De Sade nakon tri mjeseca oslobodjen. Osiromasen napisat ce i objaviti Filozofiju u budoaru te Juliette ili prednosti grijeha te prodati zamak u Provansi u kojem je prije dvadesetak godina orgijao.Usprkos svemu ostao je siromasan. 1801. godine Bonapartin ce ga rezim ponovo uhapsiti i zatvoriti u ludnicu ovaj put zbog njegovog pisanja, ne zbog stvarnih prekrsaja. Ostatak zivota provest ce u ludnici gdje je i umro.

Teme De Sadeovih djela groznija su od strasnih grijehova njegovog zivota. U 120 dana Sodome, djelu ciji je sadrzaj sokantan i za one citatelje pripremljene na stravu i okrutnost, cetiri plemica sa svojim suprugama, dvadeset osam mladih zrtava te cetiri razvratna zenska naratora priredjuju groteskne orgije prepune svih mogucih devijacija, zvjerstava, koprofilije, mucenja i ubistava. Justine i Juliette simbolicki sazimaju njihovi podnaslovi - nevolje vrline odnosno prednosti grijeha. Ipak radikalno nemoralna i ateisticka filozofija njegovih djela utjecat ce na mnoge od Baudelairea do Dostojevskog. Flaubert, Swinburne i Apollinaire slavit ce ga kao najslobodniji duh koji je ikada postojao. U nase vrijeme Sadea su uzdizali i Lacan, Barthes te Foucault. Impresivan je i njegov utjecaj na popularnu kulturu od filma (vidi okvir) do muzike - osim Velvet Undergrounda valja se zasigurno sjetiti i Enigme te pjesme Sadeness odnosno Smashing Pumpkins s kompozicijom Marquis in Spades. Treba ipak biti jasan u izricanju istine da su Markizova djela lisena literarne vrijednosti. Kako kaze Mario Prac - on nije pisac nego pornograf. Danilo Kis (u eseju o Markizu napisanom u Dubrovniku januara 1988; to je jedan od posljednjih Kisovih tekstova) pise: Sadova su dela, usprkos Markizovoj bezmernoj erotskoj fantaziji, uzasno monotona, jer tu se "nista ne dogadja", posle prve kopulacije samo se broj partnera uvecava i menjaju figure Veneris, a posle prvog zlocina, posle prvog soka, sve pocinje iznova, sve se vrti u krug, figure se umnozavaju kao sto se umnozavaju i krici i zlocini (a glavni i jedini hendikep svakog erotskog stiva jeste njegova repetativnost, njegova monomanijakalnost) . Markiz de Sade nije pisac, mozda tek filozof, a sva se njegova filozofija svodi na nihilisticko obaranje svega, bas svega sem zlocina i razbludnosti. On je antipod krscanstvu i racionalizmu, te se za njegov slogan i simbol suprostavljanja Decartesu moze uzeti igra rijeci, parafraza Decartesovog slavnog stava. Kis je i to negdje primjetio: Cogito ergo sum postaje Coito ergo sum.




Do sada objavljeno u rubrici E-sejistik@:



Budite u toku!

Za redovne obavijesti o novim izdanjima, promotivnim ponudama ili Prilici dana, dana prijavite se za e-mail newsletter Budite u toku!
 




Katalog: Naslovna | Nove knjige | Bestseleri | Knjige s popustom | Polovne i antikvarne knjige
Vas Interliber: Lista za kupovinu | Budite u toku! | Trazite knjige? | Esejistik@
Mapa websitea: Oblasti/zanrovi | Autori | Izdavaci |
Saradnja: Vasi prijedlozi su dobrodosli | Zelim prodati knjigu
-
Kako radimo: Prvi put ste ovdje? | Isporuka, cijene, rokovi | Pomoc | Pomogli su
Kontakt: info@interliber.com | Telefon: ++387 33 921 182 | Nasa adresa | Copyrightę 1998-2014 Interliber d.o.o.